|
Management
|
|
||||||
Over mij
|
||||||||
Contact
|
||||||||
|
|
|||||||
|
||||||||
Samenvatting |
AmbitieIk wil mijn expertise en ervaring in management
inzetten voor het realiseren van gedeelde doelen. Het bij elkaar brengen van
talent en ervaring; innovatie door het verbinden van generaties. Management is hierbij faciliterend en inspirerend. |
|||||||
Inspiratie |
||||||||
Werkwijze |
||||||||
Resultaten |
||||||||
Meer resultaten |
||||||||
Referenties/Links |
||||||||
Inspiratie
|
Samenvatting
|
|
|
|||||
Eén van mijn grootste
inspirators is Leonardo da Vinci: bij hanteert de zeven principes die ik zelf
ook heb omarmd: 1.
Nieuwsgierigheid 2.
Ervaren 3.
Waarnemen 4.
Moed; 5.
Logica&verbeelding 6. Behendigheid 7. Systeemdenken. |
|
Management als middel om
doelen te realiseren betekent vanuit verbinding en gedeelde ambities gestelde
doelstellingen te bereiken. De kern hierbij wordt gevormd door een goede
procesmatige aanpak en prioritering naar tijd, geld en kwaliteit en een goede
organisatie en communicatie. |
|
|||||
Werkwijze
|
Resultaten
|
Meer resultaten
|
||||||
Management is geen
identiteit maar een rol die je vervult. Om die rol te vervullen doorloop je
altijd drie fasen: 1. Vertrouwen: weten wat je wilt en
dit kunnen formuleren en voorleven 2. Verbinden : de ambitie delen en
echt verbinden zodat het een gedeelde ambitie wordt 3. Realiseren : door samenwerken de
doelen realiseren Ondersteunende begrippen
hierbij zijn Organiseren en communiceren. Hoe dit wordt vormgegeven
is afhankelijk van de grootte van het te managen proces en organisatie
waarbij gebruik gemaakt worden van standaard methoden voor management van
tijd, geld en kwaliteit. |
|
In alle functies die ik
bekleed (heb) ben ik altijd autonoom en zelfsturend (geweest). Gedurende
ongeveer 30 jaar vervul ik ook management taken in teamprocessen. Zowel in
projectteams als in de organisaties. In mijn periode bij TNO heb
ik me vooral ontwikkeld als projectleider en productleider. Van
projectinitiatie tot en met nazorg, inclusief projectacquisitie. Zo heb ik
ruim 10 jaar een continue stroom van onderzoeksprojecten voor de
internationale autoindustrie (Amerika, Europa,
Japan) geleid in vooral de band-wegdekinteractie waarbij ik tevens het
productmanagement en kwaliteitsmanagement verzorgde. Bij de Hogeschool Rotterdam
ben ik één van de founding fathers
van de opleiding Autotechniek en hebben we met een klein autonoom team
gebouwd aan een innovatieve opleiding. Hier is de rol van projectmanagement
vooral die van zelfmanagement: Korte lijnen, directe doelen en steeds weer
jezelf overtreffen. Waarbij bij TNO perfectie de norm is; heb ik hier geleerd
dat het juist het benaderen van de doelen de norm is. Bewust stellen van
uitdagingen en behendigheid in het realiseren van de resultaten. Bovenal ook
leren, delen en documenteren. Ik heb een groot aantal dictaten geschreven die
ook die gelaagdheid hebben: basiskennis, toepassing en verdieping.
Uiteindelijk dus de toepassing centraal vanuit het bewustzijn van de context:
het waarom. Binnen de opleiding ben ik
coördinator van twee leerlijnen (projecten en automotive) en van het thema
onderzoek binnen de opleiding. In dat laatste vervul ik de linking pin tussen de opleiding en het kenniscentrum waar
ik als onderzoeksdocent projecten leid en studenten
begeleid. Management van talent is
daarin vooral het faciliteren van de ontwikkeling van studenten door
belevenissen te creëren. Ik heb vanuit deze rol prachtige ervaringen gehad,
voorbeelden: ·
Rotterdam Automotive: Zelfsturende, naar real life vormgegeven,
studentenorganisatie (ca. 100 studenten) die in 20 weken virtuele prototypes
van een groene SUV hebben ontwikkeld voor een Amerikaanse opdrachtgever ·
Het ingenieursbureau: studentenleerbedrijf, naar real life vormgegeven,
voor het uitvoeren van projecten voor externe opdrachtgevers ·
Het team HR GTZero: zelfsturend
studentenproject om in één jaar een elektrische auto te realiseren. Hierin
nam de HR deel in de ESCBO co-creatie competitie. Mijn rol hierin was steeds:
initiatie, definitie, ontwerp, voorbereiding en daarna coaching waarbij ik
steeds als supervisor/teamcaptain een resultaatverantwoordelijkheid had. Lopende projecten in lijn
hiermee zijn United Mobility en Second Life Vehicle
waarbij ook een krachtige onderwijsinnovatie binnen de kaders van de WEconomy wordt gerealiseerd United Mobility United Mobility
geeft invulling aan de mobiliteit bouwend op de zekerheden in de scenario’s
van de toekomst: slimmer, lichter en zuiniger en aansluitend op trends die nu
al gaande zijn. United Mobility wordt ontworpen en
gerealiseerd voor en door de nieuwe generatie professionals: Innovatie door
het verbinden van generaties. Juist door deze innovatiekracht te mobiliseren
en draagvlak te geven worden duurzame oplossingen gerealiseerd. Door de integrale benadering van
voertuig, infrastructuur en logistiek kunnen nieuwe kansen ontstaan: denk aan
interstedelijke mobiliteit met qua infrastructuur
goede voorzieningen voor parkeren. Second Life Vehicle (projectsupervisie samen met Ans Boersma, mederegisseur
Community of Practice Future Mobility) De voertuiglevenscyclus wordt voor een
belangrijk deel bepaald door de levensduur van de verbrandingsmotor en de
kosten/baten analyse om deze te repareren te reviseren. Daarnaast zijn er
steeds strengere emissie eisen voor bijvoorbeeld stedelijke gebieden die
betekenen dat oudere voertuigen daaruit geweerd worden. Door het elektrificeren van de auto
kan deze opnieuw en schoon gebruikt worden. Belangrijk hierbij is dat hierbij
de economische levensduur van de auto grotendeels verstreken is. De
investering in de elektrificatie in combinatie met investering in de auto
kunnen gunstiger uitvallen dan het aanschaffen van een nieuwe elektrische
auto. Daarbij komt dat elektrificeren de
mogelijkheid biedt iedere auto elektrisch te rijden. We hebben dit project
het Second Life Vehicle project genoemd. Het project is in februari 2015
gestart en heeft eind juni 2015 geresulteerd in een conceptoplossing van de
aandrijving en catering van een Citroen HY Food Truck. Alle projecten zijn gedocumenteerd op de door mij ontwikkelde
Community of Practice Future Mobility.
(Mederegisseur is Ans Boersma) : Innovatie door het verbinden van generaties
in de Triple Helix Onderwijs-Onderzoek-Praktijk. Vanuit het onderwijs een bijdrage
leveren aan de duurzame maatschappelijke innovatie. In mijn huidige functie combineer
management, inhoudelijke ontwikkeling en het faciliteren en coördineren van
een nationaal/regionaal netwerk. |
|
|||||
Links |
Referenties
|
|||||||
… |
|
HR GTZero magazine (door studenten) Leaflet United Mobility
project Recente publicaties
lopende projecten United
Mobility, Second Life Vehicle en de CoP Future
Mobility ·
Studenten ontwerpen hun
toekomstige mobiliteit (30 april 2015) ·
United
Mobility en Second Life Vehicle, van concept naar
realisatie (8 september 2015) ·
Nieuwe Business Modellen (NBM) stappenplan
(2 oktober 2015) ·
Samenwijs en
verder: Innovatie door het verbinden van generaties in de Triple Helix
Onderwijs-Onderzoek-Praktijk en de Community of Practice Future
Mobility (15 oktober 2015) |
||||||