|
Technologie
|
|
||||||
Over mij
|
||||||||
Contact
|
||||||||
|
|
|||||||
|
||||||||
Samenvatting |
AmbitieMijn
ambitie is technologische innovaties te bereiken vanuit mijzelf maar vooral
door het verbinden van generaties. Hierbij hebben duurzame technologieën mijn
voorkeur: duurzame mobiliteit en waterstoftechnologie |
|||||||
Inspiratie |
||||||||
Werkwijze |
||||||||
Resultaten |
||||||||
Meer resultaten |
||||||||
Referenties/Links |
||||||||
Inspiratie
|
Samenvatting
|
|
|
|||||
Creativiteit en de drive om
te innoveren is een aangeboren eigenschap die zich bij mij al vroeg
openbaarde. Het is juist ook dat wat mij een enorm plezier geeft. De brug van
jonge uitvinder naar technisch professional is gebouwd uit vele elementen
ervaring. Vanaf mijn 15de
hebben deze zich gefocust op het automotive vakgebied dat juist boeiend is
omdat multidisciplinaire techniek zich verbindt met functionaliteit en
vormgeving. |
|
Met als één van mijn
inspirators Leonardo da Vinci is technologie voor mij een onmisbaar element
tussen fantasie beelden en werkelijkheid. Ik ben een breed opgeleid en
ervaren technicus met een sterke basis in methodisch denken en technisch
onderzoek. Mijn kracht hiermee is ook dat ik systemen kan decomponeren
tot functies en werkwijzen en hiermee een systeembeschrijving kan realiseren
en daarmee complex modellen en berekeningen kan opbouwen. Vanaf de andere
kant ook het vanuit de functie via een methodisch en gefaseerd ontwerpproces
komen tot technische oplossingen. Competenties, kennis en
vaardigheden bepalen hiermee het niveau van het eindresultaat. |
||||||
Werkwijze
|
Resultaten
|
|
Meer resultaten
|
|||||
Het beheersen van het
proces van vraag naar productrealisatie alsmede de kennis van de technologie
en werking als ook het kunnen uitdiepen door middel van toegepast (en
wetenschappelijk) onderzoek maken mij aan de ene kant een automotive
specialist en andere kant dus een technisch generalist. Mijn functies: van
technisch ambtenaar naar wetenschappelijk medewerker en via Hogeschooldocent
tot onderzoeksdocent en linking
pin tussen onderwijs, bedrijven en toegepast onderzoek. Techniek is niet alleen
product, het is meer nog het resultaat van gedeelde kennis en vaardigheden.
En dus ook het schrijven over techniek met systeemdenken en methodisch
ontwerpen als ruggengraat. |
|
Onderzoek band-wegdekinteractie Eén van mijn eerste taken
na mijn afstuderen was het ontwikkelen van nieuwe dataverwerkingssoftware (en
later ook doorontwikkeling van besturingssoftware en data-acquisitiesoftware)
van de bandenmeetwagen. De bandenmeetwagen is een uniek rijdend laboratorium
waarin in een geautomatiseerd proces het werkgebied van banden en wegdekken
wordt doorgemeten gerelateerd aan de krachten en momenten bepalend voor het
voertuigdynamisch gedrag (aandrijven, remmen, sturen). Bij het ontwikkelen van de software heb ik
vergaande automatisering en een gesloten datastromen gerealiseerd. Voertuigdynamica onderzoek In mijn TNO periode (met
name de eerste jaren daarin) was ik verantwoordelijk voor het begeleiden van
de metingen en het hele proces tot en met de oplevering van de verwerkte
resultaten. Ook hiervoor heb ik veel software ontwikkeld. Bij de Hogeschool Rotterdam
heb ik het deel voertuigdynamica in de opleiding vormgegeven, door het
ontwikkelen van de theorielijn en een aantal voertuigdynamica
simulatiemodellen. De meest recente ontwikkeling is die van de Electric
Vehicle Packaging Tool (EVPT) waarmee snel,
betrouwbaar en eenvoudig beoordeeld kan worden wat de effecten zijn van met
name de batterijpackaging op het laterale gedrag
van elektrische voertuigen Voertuigontwikkeling Mijn ervaring in de
voertuigontwikkeling ligt vooral in idee ontwikkeling en definitie. Dus van
vraag naar een gedimensioneerd ontwerp met een basis constructieve
uitwerking.. Bij de Hogeschool Rotterdam
heb ik samen met studenten voertuigontwikkelingsprojecten doorlopen. Deels in
de rol van de projectbegeleiding (waaronder vele projecten toekomstige
mobiliteit) maar ook met initiatie en definitie en vervolgens de coaching van
de studenten in de verdere ontwikkeling (waaronder Open Source Green Vehicle
(zie ook leaflet design), Future Urban Mobiliy, Rotor motor, diverse concepten micro
mobiliteit). Een bijzonder project
waarbij (met mijzelf in de rol van teamcaptain/supervisor) een geheel
elektrisch voertuig is gerealiseerd is het ESCBO project (Electric Sports Car Build
Off, georganiseerd en gesponsord door Siemens). Daaropvolgend zijn in 2015
de projecten United Mobility en Second Life Vehicle
gestart. In deze projecten worden echte producten ontwikkeld en gerealiseerd.
Alle kennis wordt gedeeld op de Community of Practice Future
Mobility Bij de Hogeschool Rotterdam
heb ik een groot aantal readers ontwikkeld: aandrijving (van conventioneel
tot en met de nieuwste ontwikkelingen), voertuigdynamica, Aerodynamica en
stromingsleer, Wielophanging, Remsystemen, Ontwerpmethoden. Daarnaast ben ik
verantwoordelijk voor de automotive en projectenleerlijn en onderzoek binnen
de opleiding. Bij de ontwikkeling met en
voor studenten vind ik heb belangrijk om ook zelf de concrete ervaring te
hebben parallel aan het overdragen van de theoretisch en methodische kennis.
Dat betekent dat ik altijd minimaal tot en met de dimensionering methoden en
tools (in Excel of Matlab) heb ontwikkeld, zoals dimensioneren van de
aandrijflijn en haar componenten (koppeling (mechanisch/hydrodynamisch),
wisselbak/transmissie (conventioneel, planetair, riem), kruiskoppeling,
differentieel, brandstofcellen, batterijen, elektromotor, hybride
aandrijving), voertuigdynamica (verticaal en horizontaal, dimensioneren
remsysteem en wielophanging), Aerodynamica (gerelateerd aan
krachten/momenten, warmte en geluid). Vanuit mijn functie bij
Noorderpoort draag ik bij aan de nieuwe (landelijke) standaard in andere
waterstoftechnologie en duurzame stadslogistiek. |
||||||
Links |
Referenties
|
|||||||
… |
|
Publicaties
Patenten
·
Lee;
David Warren (Los Angeles, CA), Hogt; Roeland M. M. (Woerden, NL); HYBRID
ELECTRIC VEHICLE; US2011120787; 2008
Readers Hogeschool Rotterdam:
(niet direct opvraagbaar) ·
Reader
voertuigontwerpen en mindmaps ·
Reader
aandrijving en bijlage ·
Reader
alternatieve aandrijving en bijlage ·
Reader nieuwe
generatie aandrijvingen ·
Reader
wielophanging ·
Reader
voertuigdynamica ·
Reader
ontwerpen remsystemen ·
Reader
aerodynamica en bijlage |
||||||