|
Coaching
& educatie
|
|
||||||||
Over mij
|
||||||||||
Contact
|
||||||||||
|
|
|||||||||
|
||||||||||
Samenvatting |
AmbitieIn de transitie naar de nieuwe samenleving wachten
ons geweldige uitdagingen waarin jonge mensen een cruciale rol spelen.
Innovatie van de samenleving door het verbinden van generaties. Hiervoor wil
ik mijn ervaring, talent en creativiteit inzetten: the
creating elements |
|||||||||
Inspiratie |
||||||||||
Werkwijze |
||||||||||
Resultaten |
||||||||||
Meer resultaten |
||||||||||
Referenties/Links |
||||||||||
Inspiratie
|
Samenvatting
|
|
Samenwijs
is samen creëren uitgaande van gelijkwaardigheid en wederzijds belang van
alle betrokkenen. Samenwijs
ondersteunt de zelfbewuste authentieke ontwikkeling van individuen,
organisaties en maatschappij. Samenwijs
creëert belevenissen. |
|||||||
Ruim 15 jaar geleden heb ik
de overstap gemaakt van onderzoek en ontwikkeling naar onderwijs. In deze
periode heb ik vrijheid genoten en gebruikt om samen met collega's vorm te
geven aan deze nieuwe opleiding. Zowel in kennisgestuurd
als studentgestuurd onderwijs heb ik als
docent/onderzoeker innovaties gezocht, gevonden en gerealiseerd. Nu de
opleiding na 10 ruim jaar volwassen is en staat wil ik mijn kennis, ervaring
en passie breder delen en inzetten. Ik heb veel professionele
ervaring en wil deze graag delen in woord/beeld/dialoog. Binnen het
realiseren van veranderingen/transities ligt mijn kracht in het doorlopen van
het hele proces van visie naar realisatie. Ik ben een creatieve geest op vele
disciplines (ook kunst/vormgeving/organisatie/management) en weet hoe dit te
combineren en in te zetten. Hiermee zet ik me voor de verandering naar een
nieuwe duurzame aarde en samenleving. De wereld is in jou en jij bent in de
wereld. Hierin zijn wij allen één. |
|
Samen groeien is een
essentieel element van onderwijs>> Samenwijs.
Meekijken door de ogen van de student en ruimte geven voor ontwikkeling
vanuit een zelfbewuste keuze. Idem voor docenten. Het kan niet zo zijn dat de
student groeit en de docent niet. Bij het zo inrichten van een opleiding is
het belangrijk om de brug te bouwen van dromen+talent
naar daden en van daden naar resultaat. De docent is hierbij de coach,
adviseur helper maar ook de beheerser van het ambacht. |
Het I-college wil opleidingen,
onderzoek en bedrijven verbinden en samen leren door kennis, inzichten en
ervaringen vrij uit te wisselen en al doende nieuwe manieren te
ontwikkelen om met de uitdagingen van de toekomst om te gaan |
|||||||
Werkwijze
|
Resultaten
|
Meer resultaten
|
||||||||
Het verbinden van woorden en
daden is cruciaal. Beginnen en ervaren. Zowel in de ontwikkeling van
studiemateriaal maar ook door het organiseren en vormgeven van de platforms
waarin dat kan groeien. Bijvoorbeeld door zelforganiserende (student
centraal) projecten, toegepast onderzoek, symposia en een community of
practice. Als docent stel ik me daarbij actief en kwetsbaar op door me
deelgenoot te maken van de ambitie van de studenten. Het samenwijs kan alleen
ontstaan door samen beleven in een cultuur van wederzijds respect en vertrouwen
gericht op laten vliegen van de student. Uiteindelijk overstijgt de student
hierbij -op zijn/haar specialisatie- altijd de docent! De uitdaging is het
inspireren en mobiliseren van de energie van waaruit de studenten hun
meesterschap kunnen ontwikkelen. Hierbij zijn de stappen steeds vertrouwen,
verbinden en daarna realiseren en op om de cirkel te sluiten het delen van de
ontwikkelde kennis en inzichten. Deze cirkel sluit zeer nauw aan bij de
bekende management cycli (als PDCA) en educatie cycli (als SECI). De cyclus van coaching is
hierbij universeel en dus toepasbaar op individuen, groepen en organisaties
door alle generaties heen. Vertrouwen, verbinden en realiseren is per
definitie een productieve cyclus die altijd tot resultaat leidt. Resultaat, hoe
klein ook, is een basis voor reflectie en het opbouwen van vertrouwen.
Aansluitend daarop de plusmotivatie cyclus. Over deze principes van
coaching heb ik het boek Samenwijs
geschreven. Samenwijs is een variant op vele gelauwerde stromingen binnen de
nieuwe economie waarin de groeikracht de optelsom is van vakmanschap,
verbinding en vertrouwen [ref. Anke Wiersma, de mens centraal in de nieuwe
economie] Samenwijs grijpt ook direct
in op mogelijkheden van de digitale media en de nieuwe generaties denkers en
doeners. Het staat voor collectieve, humane en ecologisch verantwoorde groei.
Het gaat om het delen van dat wat je drijft (het waarom), daarop een hartsverbinding aan te gaan en van daaruit te gunnen.
Gunnen is geven vanuit je hart en een diepgaande waardeverbinding.
In georganiseeerrde
vorm heet dit het I college. I staat hierbij I staat voor: Individueel,
Interactief, Inspiratie, Integratie, Integriteit, Intellect, Innovatie, etc.. Het I college faciliteert via die wijze netwerken, kennisdeling en samenwerking |
|
Resultaten worden op
meerdere niveau’s bereikt: van kennisverzameling,
ordening en disseminatie naar de toepassing en verdieping. Dat is de
inhoudelijke cyclus waarbij vakinhoudelijke toetsing de maatstaf is. Bij een
bredere benadering volgen de competenties en bij een weg naar de kern van de
drijfveren komen we bij het waarom van het leren en het zelfbewustzijn en de
conditionering van ons denken en doen. Logischerwijs, en dat is
ook de weg naar meesterschap in de didactiek van educatie, heb ik zelf ook al
deze stappen doorlopen: een rijke literatuurdatabase (kennis en methodisch);
stapels dictaten; vele cursuscycli; tientallen real life studentenprojecten
(van 2 tot ruim 100 studenten) ; gedachten en notities over educatie.
Uiteindelijk doordat je je eigen meesterschap beheerst dat delen met de
studenten. Deze zeer persoonlijk en hartsverbinding
aangaan die men name tot zijn recht komt in projectcoaching
en het begeleiden van stagiaires/afstudeerders. Het coachen in het proces
van hun meersterschap: prachtig! Het is natuurlijk het
resultaat dat telt en de waardering en feedback zijn daarvoor maatgevend.
Deze is zeer hoog en positief. Zowel op inhoud, competenties en de
persoonlijke relaties. Samen groeien kan alleen door samen een hartsverbinding aan te gaan met mijn rol als coach. Resultaten worden voor mij
daarvoor bepaald door de groei die mensen doormaken, want daar coach ik op.
Om de termen van Hogeschool Rotterdam te spreken: overtref jezelf. Het succes wordt bepaald
door de conditionering aan het begin van het project. Het vertrouwen
(subjectief (persoonlijk) en objectief (inhoudelijk)) in combinatie met de
juiste focus en verbinding met de omgeving zijn in hoge mate bepalend voor
het eindniveau. Mijn coaching is heel direct daarop: zelfbewustzijn en
eigenaarschap ervaren. Vanaf deze basis wordt het proces meestal goed
doorlopen en is de volgende coachings ronde op
communicatie van de resultaten in rapportage en presentatie. Dan gaat het om het zijn van de meester! Waar ben ik trots op? Enige
voorbeelden Het ESCBO project: Zie ook leaflet management: Dit project heeft
grote groeikansen gegeven aan de studenten. Een unieke kans om zelf een
voertuig te definiëren, te ontwikkelen en te bouwen. Het OSGV project. Deze ontwikkeling is vormgegeven binnen een
virtueel bedrijf waarvan ik de organisatiestructuur heb opgezet en de
vacatures heb gedefinieerd. Studenten moesten solliciteren en zo ontstond er
een goede match tussen de ambitie en de kansen die het project bood. Afstudeerprojecten: De student moet het meesterschap aantonen in een
project met drie belanghebbenden: bedrijf, school en (centraal) de student.
Voor studenten zijn dit vaak life-changing events
met een grote impact op het persoonlijke vlak. Vanuit dat weten en bewustzijn
coach ik de studenten en stimuleer ik ze om van het afstudeerproject ook een
belevenis te maken om nooit te vergeten. En zo gebeurt het ook! Mijn readers (dictaten)
en studiemateriaal: Dit zijn steeds
complete sets opgebouwd in basis/toepassing en verdieping, gekoppeld aan het
methodisch denk/ontwerpproces met een uitgebreide en traceerbare
literatuurbasis. Het ingenieursbureau: geïnspireerd mede door het OSGV project is dit
vormgegeven. Een studentenleerbedrijf dat in de organisatie de verbinding
vormt tussen de opleidingen en de kenniscentra. De Community of Practice
Future Mobility (ontwikkeling en realisatie; mederegisseur is Ans
Boersma) : Innovatie door het verbinden van generaties in de Triple Helix
Onderwijs-Onderzoek-Praktijk. Vanuit
het onderwijs een bijdrage leveren aan de duurzame maatschappelijke
innovatie. Het United Mobility project en Second Life Vehicle project: Beide projecten lopen parallel en benantwoorden drie vragen: 1.
Van
onderwijs naar Samenwijs: Hoe kan het onderwijs een bijdrage leveren aan de duurzame
maatschappelijke innovatie en hoe
maken we optimaal gebruik van de kennis, het talent en de ervaring in de
Triple helix Onderwijs-Onderzoek-Praktijk? 2.
Van
visie naar product:
Hoe kan duurzame mobiliteit worden gerealiseerd door middel van het ‘vergroenen’ van het bestaande wagenpark en het
ontwikkelen van nieuwe mobiliteitsconcepten? 3.
Van
product naar markt:
Hoe kan de transitie naar de duurzame mobiliteit worden gerealiseerd binnen
de kaders van de WEconomy? De projecten heb ik ontwikkeld,
Second Life Vehicle samen met Ans Boersma, en ontwikkelen zich volgens plan
(en mijn droom!!) van project naar beweging met nu al 150 studenten van
meerdere Hogescholen, MBO's en disciplines betrokken.
Daarnaast een sterke betrokkenheid en chemie met de experts en
belanghebbenden in het beroepenveld. Alles wordt gedocumenteerd en
gepresenteerd op de Community of Practice Future Mobility. |
… |
|||||||
Links |
|
Referenties
|
||||||||
|
|
Leaflet United Mobility
project Recente publicaties
lopende projecten United
Mobility, Second Life Vehicle en de CoP Future
Mobility ·
Studenten ontwerpen hun
toekomstige mobiliteit (30 april 2015) ·
United
Mobility en Second Life Vehicle, van concept naar
realisatie (8 september 2015) ·
Nieuwe Business Modellen (NBM) stappenplan
(2 oktober 2015) ·
Samenwijs en
verder: Innovatie door het verbinden van generaties in de Triple Helix
Onderwijs-Onderzoek-Praktijk en de Community of Practice Future
Mobility (15 oktober 2015) |
||||||||